عمل جراحی واریس پا

در حال حاضر، عمل جراحی واریس پا به عنوان بهترین گزینه برای درمان واریس و برداشتن سیاهرگ‌های واریسی بزرگ شناخته می‌شود؛ اما با ظهور روش‌های درمانی جدید، نقش جراحی در درمان واریس نیز مورد بازنگری قرار گرفته که با بهره‌گیری از تکنیک‌های مدرن، میزان آسیب‌زایی و تهاجم جراحی واریس به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. 

همچنین، جراحی گزینه مناسبی برای درمان رگ‌های واریسی کوچک نیز محسوب می‌شود؛ اما نمی‌تواند به درمان رگ‌های عنکبوتی که در لایه‌های سطحی‌تر پوست قرار دارند، کمک کند. در این مقاله، به جزئیات و مزایای این نوع روش درمان خواهیم پرداخت.

فهرست مطالب

عمل واریس پا چگونه است؟

“جراحی واریس پا” شامل بی‌هوشی عمومی یا موضعی و استئوتومی وریدهای سطحی است. معمولاً نیاز به برش در منطقه کشاله ران یا پشت زانو و همچنین چندین برش کوچک برای برداشتن رگهای واریس دارد. بسته به پیچیدگی و حضور هر دو پا، عمل ممکن است بین یک تا دو ساعت طول بکشد. 

اغلب این جراحی روز انجام شده، اما در برخی موارد امکان دارد به اقامت شبانه نیاز شود. بعد از عمل جراحی واریس پا، به مدت یک تا دو هفته نیاز به استراحت دارید. نتایج دراز مدت این جراحی معمولاً عالی هستند؛ اما مانند هر عمل جراحی دیگری، خطر عود وریدهای واریسی نیز وجود خواهد داشت.

عمل جراحی واریس پا به صورت کم تهاجمی

جراحی واریس از روش‌های سنتی درمان واریس به نظر می‌رسد که هنوز هم جایگاه خود را در روش‌های درمانی مدرن حفظ کرده است. با این حال، با برخی تغییرات در این روش، عوارض احتمالی آن به حداقل رسیده که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد. 

  • برداشتن رگ های واریسی

این جراحی معمولاً به صورت سرپایی انجام می‌شود و مدت زمان آن حدود 60 تا 90 دقیقه است. در طول این عمل، جراح برش‌های کوچکی در اطراف رگ‌های آسیب دیده ایجاد می‌کند. یک برش در منطقه ران و دیگری در مناطق پایین پا مانند مچ یا ساق پا ایجاد خواهد شد. سپس یک نخ پلاستیکی و انعطاف‌پذیر از طریق شکاف ران وارد رگ‌ها شده و به آن اتصال پیدا می‌کند و سپس از شکاف پایین پا خارج می‌شود. 

  • فلبکتومی متحرک ( سیاهرگ بری)

فلبکتومی یک جراحی با حداقل تهاجم است که در آن رگ‌های واریسی توسط یک سوزن یا تیغ جراحی از سطح پوست برداشته می‌شوند. قبل از انجام جراحی، سیاهرگ‌های قابل حذف تشخیص داده شده و سپس به نواحی اطراف رگ‌های واریسی بی‌حسی تزریق می‌شود و در طول عمل جراحی، بیمار هیچ دردی حس نمی‌کند. 

پس از بی‌حسی، پزشک برش‌های کوچکی به اندازه ۳ میلیمتر در سطح پوست ایجاد کرده و سپس با قرار دادن یک قلاب فلبکتومی زیر سطح پوست، رگ‌های واریسی از طریق برش‌های کوچک خارج می‌شوند. مدت زمان این جراحی حدود نیم تا یک ساعت است.

  • جراحی آندوسکوپی سیاهرگ ها

این جراحی معمولاً برای بیمارانی با مشکل حاد انجام می‌شود؛ به ویژه زمانی که واریسی شدن رگ‌ها باعث زخم شده است. در این نوع، جراح یک برش کوچکی اطراف رگ واریسی ایجاد می‌کند و سپس یک دوربین کوچک متصل به لوله‌ای نازک برای حرکت در رگ‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهد. 

برای بستن رگ، از یک دستگاه جراحی در انتهای دوربین استفاده می‌شود. پس از جراحی، بیمار در عرض چند هفته می‌تواند به حالت عادی خود بازگردد.

آمادگی برای عمل جراحی واریس پا

قبل از انجام عمل جراحی واریس پا، مهم است که بیمار با پزشک در موارد زیر مشورت کند و آمادگی لازم برای عمل جراحی ارزیابی شود. 

  • بررسی تاریخچه پزشکی: شامل بیماری‌های قبلی، عمل‌های قبلی، آسیب‌های وارده به پاها و همچنین عوارض و علائمی که شما تجربه کرده‌اید.
  •  داروهای مصرفی: شامل داروهای تجویزی، مکمل‌ها و هر نوع داروی خارجی که مورد استفاده قرار می‌دهید؛ زیرا ممکن است بعد یا قبل عمل آنها تغییر کنند یا قطع شوند.
  •  وضعیت فیزیکی: بررسی عوارض و مشکلات مربوط به واریس پا، مانند خونریزی مزمن، التهاب و آفتاب سوختگی. 
  •  انجام آزمایشات مورد نیاز: پزشک بررسی می‌کند که آیا شما به بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی، دیابت و فشار خون بالا مبتلا هستید یا خیر؛ ممکن است وی درخواست آزمایشات خون، آزمایش‌های تصویربرداری مانند اولتراسونوگرافی و سایر آزمایشات تشخیصی دیگر کند؛ زیرا برای ارزیابی دقیق‌تر و برنامه‌ریزی مناسب برای جراحی لازم است.

انجام این موارد قبل از جراحی به پزشک برای برنامه‌ریزی مناسب عمل جراحی و مراقبت پس از آن کمک می‌کند.

مراحل انجام عمل واریس پا کدامند؟

واریسوسل یا عمل واریس پا یک روش درمانی است تا وریدهای پوششی پاها را تصحیح و اصلاح کند. در ادامه توضیح کلی از روش انجام این عمل جراحی را بیان خواهیم کرد. 

  •  بیهوشی: زمان عمل جراحی، بیمار ممکن است بیهوشی عمومی یا بیهوشی موضعی دریافت کند تا درد و احساس در طول جراحی مهار شود.
  • بازکردن وریدها: پزشک جراحی با بازکردن وریدهای پوششی واریس در پاها آغاز می‌کند که شامل برش‌های کوچک در پوست است.
  • پوشاندن وریدها: با استفاده از تکنیک‌های مختلف مانند لیگیشن (بسته‌سازی)، استریپینگ (برداشتن)، فلبکتومی (برداشتن بخش‌های مریض ورید) یا سلرویت (بسته‌سازی و برش‌های ورید) وریدها پوشانده می‌شوند.
  • پایان عمل جراحی: پس از اجرای مراحل مورد نیاز، پزشک عمل جراحی را به پایان می‌رساند و بیمار به اتاق بیداری انتقال پیدا می‌کند.
  • بازتوانی و مراقبت پس از عمل: بیمار باید دستورات پزشک را در مورد مراقبت پس از عمل جراحی که شامل استفاده از کمپرسیون ساپورت (پوشیدن کفش‌های ویژه)، انجام تمرینات فیزیکی خاص و مصرف داروهای تجویز شده را رعایت کند.

اکنون به صورت رایگان درخواست دهید

مزایای عمل واریس پا چیست؟

“عمل جراحی واریس پا” معمولاً به عنوان یک روش درمانی یک مرحله‌ای انجام می‌شود. به این معنا که در یک عمل جراحی، تمام رگ‌های واریس، از جمله رگ‌های بزرگ، برداشته شده که بیمار فرآیند درمان و بهبودی را سریعتر تجربه کند. همچنین در روش جراحی رگ‌های واریسی بزرگ و برجسته نیز می‌توانند برداشته شوند. 

عوارض بعد از عمل واریس پا چیست؟

قبل از بررسی عوارض این نوع جراحی باید بدانید که همه این عوارض احتمالی هستند و حتی ممکن است اصلا رخ ندهند.

  •  خونریزی: گاهی در طول ۱۲ تا ۲۴ ساعت اولیه بعد از عمل، کمی خون از زخم خارج می‌شود؛ اما به طور خودبخود متوقف خواهد شد، در غیر این صورت دراز بکشید، پا را بالا بگیرید و به‌مدت ده دقیقه فشار روی زخم اعمال کنید. اگر پس از دو بار انجام این کار، خونریزی ادامه پیدا کرد با پزشک یا جراح خود تماس بگیرید.
  • توده‌ها و آب‌کبودی: گاهی اوقات توده‌های سفت و حساس در نزدیکی زخم‌ها یا در مسیر رگ‌های برداشته شده ظاهر می‌شوند. این امر حتی ممکن است چند هفته پس از جراحی نیز ادامه پیدا کند، اما نیازی به نگرانی نیست. با این حال، اگر همراه با تورم، قرمزی و درد شدید داشتید، امکان دارد علائم عفونت زخم باشد و باید به پزشک عمومی یا جراح خود مراجعه کنید.
  • تشکیل لخته خون عمقی (DVT): احتمال بسیار کمی وجود دارد که یک لخته خون در ورید عمقی تشکیل شود، اما بهترین راه برای جلوگیری از DVT، تحرک است. پیاده‌روی بهترین ورزش بوده که بعد از جراحی، باید روزانه حداقل ۳۰ دقیقه پیاده‌روی کنید.
  • بی حسی: اگر در بخشی از پوست خود بی‌حسی را تجربه می‌کنید؛ به دلیل آسیب عصبی در طول جراحی رخ می‌دهد که این علائم معمولاً چند هفته یا چند ماه خوب می‌شوند.

پیشگیری از واریس پا پس از عمل جراحی

بدیهی است عملی که انجام می‌دهید، تمامی سیاهرگ‌های قابل رویت را نمی‌تواند از بین ببرد و احتمال وجود بیشتر رگ‌های واریسی در آینده خواهد بود. انجام ورزش منظم، جلوگیری از اضافه وزن و استفاده از جوراب‌های شلواری یا جوراب‌های ساق بلند سبک، همگی به کاهش احتمال بروز مشکل در رگ‌های واریسی در آینده کمک می‌کنند. 

نتیجه گیری

به طور کلی در جراحی واریس پا، بیهوشی عمومی یا بیهوشی موضعی استفاده می‌شود و سپس رگ‌های سطحی برداشت می‌شوند. معمولاً در این جراحی، برش‌هایی در منطقه کشاله ران یا پشت زانو و همچنین چندین برش کوچک برای برداشتن رگ‌ها در پایین پا ایجاد شده که این روش بستگی به پیچیدگی رگ‌های واریسی و درگیر بودن یک یا هر دو پا دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جراحی واریس پا، می‌توانید با دکتر جمالی یا سایر متخصصان مجرب در این زمینه مشورت کنید. اگر شما یا یکی از عزیزانتان نیاز به درمان واریس دارید، در اسرع وقت به کلینیک واریس در شیراز دکتر جمالی مراجعه کنید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *