واریس پا

در علم پزشکی رگهای پیچ خورده و متورم شده که در سطح پوست نمایان هستند را رگ های واریسی می نامند. هر سیاهرگ یا ورید که نزدیک به سطح پوست باشد یا سطحی باشد می تواند منجر به واریس شود. بیماری واریس بیشتر بر رگ‌ های پا تأثیر می‌گذارد. اگر توجه کرده باشید فعالیت روزانه مانند ایستادن و راه رفتن، باعث افزایش فشار در رگ های پایین تنه و پا می شود که در نهایت منجر به بروز بیماری واریس پا می شود.

 

اکثریت مردم، رگ‌های واریسی و رگ ‌های عنکبوتی را یک بیماری ساده در نظر می گیرند همینطور رگ ‌های واریسی خفیف را یک مشکل زیبایی جزئی محسوب می کنند. اما برای برخی افراد بیماری واریس می تواند باعث درد و ناراحتی شود و گاهی اوقات واریس می تواند مشکلات جدی برای سلامتی فرد ایجاد کند.

فهرست مطالب

درمان واریس پا به دو صورت امکان پذیر می باشد

1-انجام فعالیت های خود درمانی و پیشگیرانه در منزل

 2-برداشتن رگ های واریسی و درمان آن توسط پزشک که در کلینیک ها یا بیمارستان ها انجام می شود.

علائم واریس پا

علائم به وجود آمدن واریس پا

گاهی اوقات ممکن است درد ناشی از واریس را حس نکنید، علائم ظاهری واریس پا عبارتند از:

  • مشاهده رگ هایی در سطح پوست که به رنگ بنفش و آبی هستند
  • مشاهده سیاهرگ هایی که پیچ خورده و برآمده هستند و معمولا شبیه طناب روی پاهای شما ظاهر می شوند

علائم و نشانه های دردناک رگ های واریسی شامل موارد زیر باشد:

  • تغییر رنگ پوست در اطراف رگ های واریسی
  • احساس درد یا سنگینی در پاها
  • حس سوزش و ضربان در ساق پا
  •  گرفتگی عضلات و تورم در ساق پا
  • احساس درد هنگام نشستن یا ایستادن طولانی مدت
  • خارش در اطراف نواحی رگ های واریسی

رگ های عنکبوتی هم شبیه به رگهای واریسی هستند اما کوچکتر، رگ‌ های عنکبوتی به سطح پوست نزدیک تر هستند و معمولا قرمز یا آبی به نظر می رسند.

رگ ‌های عنکبوتی بیشتر روی پاها پدیدار می‌شوند، اما روی صورت نیز دیده می شوند. اندازه این رگ ها متفاوت است و معمولا شبیه تار عنکبوت هستند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد:

اگر نگران ظاهر رگ های خود هستید و یا احساس دارید و اقدامات مراقبت از خود کمکی نکرده است، به کلینیک واریس دکتر جمالی مراجعه کنید.

اکنون به صورت رایگان درخواست دهید

علت واریس پا

علت وقوع بیماری واریس پا

دریچه های ضعیف شده یا آسیب دیده سیاه رگ های شما می توانند منجر به واریس شوند.

 بهتر است بدانید شریان ها در بدن، خون را از قلب به بقیه بدن انتقال می دهند اما سیاه رگ ها خون را از بدن به قلب باز می گردانند. سیاهرگ های پا باید بر خلاف نیروی جاذبه عمل کنند تا بتوانند خون را از بدن به قلب باز گردانند.

انقباض های عضلانی در ساق پا نقش پمپ را ایفا می کنند و همینطور دیواره های ورید الاستیک به بازگشت خون به قلب کمک می کنند. دریچه های ریزی که در سیاهرگ ها وجود دارد با جریان خون به سمت قلب باز می شوند و سپس برای جلوگیری از جریان خون به سمت عقب بسته می شوند. اگر این دریچه‌ها ضعیف یا آسیب دیده باشند، خون می ‌تواند به سمت عقب جریان پیدا کند و در رگ ‌ها جمع شود و باعث کشیدگی یا پیچ خوردگی سیاهرگ ‌ها شود.

عواملی که امکان بروز واریس را افزایش می دهند

موارد زیر می تواند خطر ابتلا به واریس را افزایش دهد:

  • سن: افزایش سن باعث ساییدگی و پارگی دریچه های سیاه رگ ها می شود و باعث می‌شود که دریچه‌ها اجازه دهند مقداری خون به داخل سیاهرگ‌ ها بازگردد و منجر به وقوع واریس شود.
  • جنسیت: زنان بیشتر در معرض ابتلا به واریس هستند. تغییرات هورمونی قبل از دوره قاعدگی یا در دوران بارداری یا یائسگی می تواند در این موضوع تاثیر گزار باشد زیرا هورمون های زنانه دیوار های سیاهرگ ها را شل می کند.  همینطور داروهای هورمونی مانند قرص های ضد بارداری، می توانند خطر ابتلا به واریس را افزایش دهند.
  • بارداری: در دوران بارداری، حجم خون در بدن افزایش می یابد. این روند به کودک در حال رشد کمک می کند، اما می تواند موجب بزرگ شدن رگ های پا و بیماری واریس در بارداری نیز شود.
  • سابقه خانوادگی: اگر اعضای خانواده شما رگ های واریسی داشته باشند، احتمال وقوع واریس ارثی در شما نیز بیشتر است.
  • چاقی: اضافه وزن فشار بیشتری بر رگ ها وارد می کند.
  • ایستادن یا نشستن برای مدت طولانی: داشتن تحرک به جریان خون بسیار کمک می کند.

عوارض واریس

عوارض واریس می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • زخم ها: زخم ها معمولا اطراف رگ های واریسی ایجاد می شوند و دردناک هستند، معمولا قبل از ظاهر شدن زخم وریدی، یک تغییر رنگ کوچک در آن ناحیه را مشاهده خواهید کرد اگر حس کردید که دچار زخم در پاهای خود شده اید حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • لخته شدن خون: برخی مواقع خون در سیاهرگ های عمقی پاها لخته می شوند که ممکن است باعث درد و تورم پا شوند.  اگر درد دارید یا تورم در پا ها را مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید زیرا می تواند از  نشانه های لخته شدن خون در سیاه رگ باشد.
  • خون ریزی: گاهی رگهای واریسی نزدیک به پوست می ترکند، خون ریزی جزئی را به همراه دارد اما نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

راه های جلوگیری از واریس

به خاطر داشته باشید بهبود جریان خون در بدن و پا ها خطر ابتلا به واریس را کاهش می دهد. اقداماتی نیز وجود دارد که ناراحتی ناشی از واریس را درمان می کنند می توانند به پیشگیری از وقوع واریس کمک کنند. موارد زیر را امتحان کنید:

  • از پوشیدن کفش های پاشنه بلند و جوراب های تنگ اجتناب کنید
  • وضعیت نشستن یا ایستادن خود را به طور منظم تغییر دهید
  • داشتن یک رژیم غذایی پر فیبر و کم نمک
  • ورزش کردن
  • هنگام نشستن یا دراز کشیدن پاهای خود را کمی بالاتر از سطح بدن قرار دهید
  • جلوگیری از اضافه وزن

نتیجه گیری

به طور کلی به پیچیدگی و تورم رگ‌های سطحی یا عمیق پوست پا، بیماری واریس پا می گویند. این عارضه معمولاً در رگ‌های پا رخ می‌دهد. و از عوامل بروز بیماری واریس پا ضعف در دریچه‌های سیاه رگ است که خون را به قلب باز می‌گردانند، و همینطور فشار وارده به رگ‌ها از ایستادن یا نشستن طولانی، عوامل ژنتیکی و تغییرات هورمونی مانند بارداری از عوامل تاثیر گذار در واریس پا هستند.

علائم این بیماری معمولا رگ‌ های آبی یا بنفش در سطح پوست، سیاهرگ‌های پیچ خورده و برآمده، درد، تورم، سوزش، خارش و تغییرات رنگ پوست در اطراف ناحیه رگ های واریسی‌ است. از جمله عوارض آن می‌توان به زخم‌های پوستی و خون‌ریزی اشاره کرد.

راه های جلوگیری از واریس‌ پا شامل پوشیدن کفش‌های راحت، تغییر وضعیت نشستن و ایستادن، مصرف غذاهای پرفیبر، ورزش منظم و کنترل وزن است. اگر تصمیم به درمان واریس را دارید و نیاز به معاینه توسط پزشک می باشد با کلینیک دکتر جمالی تماس بگیرید.

جهت نوبت دهی و درمان همین حالا با ما تماس بگیرید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *