فلبکتومی

رگ های واریس، انحرافات شدید و گاهی دردآور در ساختمان وریدی بدن هستند که عمدتاً در پاها رخ می‌دهند و بر اثر ضعف در سیستم وریدی و دیواره رگ‌ها ایجاد می‌شوند. این رگ‌ها به ‌طور معمول بنفش تیره یا آبی رنگ هستند و می‌توانند علائمی از جمله درد، تورم، خارش، و در برخی موارد خطراتی مانند تشکیل لخته خون داشته باشند.

فلبکتومی یکی از روش‌های پیشرفته و مؤثر در درمان وریدهای واریس است که در این صفحه از کلینیک درمان واریس دکتر جمالی همه چیز را درباره آن خواهید خواند. این روش کم تهاجمی، از کارکرد صحیح سیستم وریدی بدن حمایت کرده و عوارض مرتبط با رگ های واریس را به‌ طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

فهرست مطالب

فلبکتومی چیست و چگونه به درمان واریس کمک می کند؟

فلبکتومی یک روش پیشرفته و سرپایی است که برای درمان رگ های واریس استفاده می ‌شود. در این روش، جراح برش ‌های کوچکی را در نزدیکی رگ های واریسی ایجاد می‌کند و سپس این رگ ها را برمی ‌دارد. هدف از این کار، تنها حذف وریدهای واریسی نزدیک سطح پوست بوده و ورید اصلی پا مورد مداخله و دستکاری قرار نمی گیرد. معمولاً این روش تحت بیحسی موضعی انجام می‌ شود و  بیماران می‌ توانند در همان روز به خانه بازگردند. علاوه بر این، دوره نقاهت بعد از فلبکتومی نیز بسیار کوتاه است.

به این دلیل که رگ های واریسی باعث بروز علائم آزاردهنده و مشکلات مختلفی می ‌شوند، فلبکتومی کمک می کند این رگ ها به طور کامل حذف شوند. با حذف آنها، علائمی مانند درد، تورم، سوزش و خونریزی کاهش می ‌یابد. علاوه بر این، فلبکتومی می ‌تواند به کاهش خطر عوارض جدی مرتبط با واریس، از جمله لخته خون، زخم ‌های پوستی و تغییرات ظاهری پوست کمک کند.

بنابراین، فلبکتومی با از بین بردن رگ های واریسی در نزدیکی سطح پوست که علائم ناراحتی و مشکلات را ایجاد می ‌کنند، به تسکین علائم واریس کمک می ‌کند و منجر به بهبود کیفیت زندگی بیماران می‌شود.

مزایا و معایب فلبکتومی برای رفع واریس پا

هر روش درمانی می تواند در کنار مزایایی که به همراه دارد، عوارضی نیز در پی داشته باشد. برای شناخت بهتر درمان واریس فلبکتومی و عوارض و مزایای آن، به موارد زیر توجه کنید:

مزایا

  1. کاهش علائم: یکی از مزایای اصلی فلبکتومی، کاهش علائم و عوارض واریس پا مانند درد، تورم و سوزش است. حذف رگ های واریسی، منجر به تسکین علائم مرتبط با واریس خواهد شد.
  2. بهبود ظاهر: فلبکتومی می ‌تواند بهبود قابل ملاحظه ‌ای در ظاهر پوست پاهای بیماران واریسی ایجاد کند، زیرا رگ های واریسی در این روش کاملا حذف می شوند و تورم، تغییر رنگ و التهاب ناشی از آنها نیز از بین خواهد رفت.
  3. زمان بهبودی کوتاه: در مقایسه با برخی روش ‌های جراحی دیگر، مدت زمان بهبودی در درمان واریس با فلبکتومی سریعتر است.

اکنون به صورت رایگان درخواست دهید

معایب

  1. عوارض جانبی: مانند هر روش جراحی دیگری، فلبکتومی نیز ممکن است با عوارض جانبی مانند خونریزی، عفونت، یا احساس درد پس از جراحی همراه باشد.
  2. بازگشت واریس: در برخی موارد، واریس ممکن است بعد از فلبکتومی دوباره ظاهر شود، به خصوص اگر میزان فشار روی پاها و فعالیت بدنی مدیریت نشده باشند.
  3. محدودیت‌ های مرتبط با جراحی: اگرچه دوره نقاهت بعد از فلبکتومی کوتاه است، اما این روش هم نیازمند ملاحظات بعد از جراحی است و مواردی مانند فعالیت بدنی سنگین یا مداوم در نتیجه آن اثرگذارند.

قبل از تصمیم ‌گیری برای فلبکتومی، باید مزایا و معایب آن را با پزشک خود بررسی کنید و گزینه‌ های درمانی دیگر را نیز در صورت نیاز در نظر بگیرید.

مراحل انجام عمل فلبکتومی واریس

چنانچه اشاره شد، روش لیزری فلبکتومی درمان واریس برای حذف تمام یا بخشی از رگ های واریسی نزدیک پوست است که نیازی به بیهوشی ندارد. مراحل این روش عبارت‌اند از:

  1. آماده ‌سازی بیمار: پیش از فلبکتومی ، بیمار ممکن است برای آزمایش ‌های قبلی به آزمایشگاه ارجاع داده شود. همچنین موارد مربوط به خوردن و نوشیدن پیش از عمل، قطع داروهای خاص، و سایر توصیه های اینچنینی باید رعایت شوند.
  2. بیحسی موضعی: قبل از شروع عمل جراحی، با توجه به تصمیم پزشک متخصص، بیمار بیهوش شده یا تحت بیحسی موضعی قرار می گیرد.
  3. مشخص کردن نقاط واریس: نقشه ای از نقاط تحت تاثیر واریس و رگ های آسیب دیده روی پای بیمار رسم می شود تا پزشک دقیقا بر اساس آن فلبکتومی را انجام دهد.
  4. برش و دسترسی به وریدهای واریس: جراح برش‌ های کوچکی را در نزدیکی ورید های واریس ایجاد می‌ کند تا به آنها دسترسی داشته باشد.
  5. حذف وریدهای واریس: پس از دسترسی به رگ های واریس، جراح با استفاده از ابزارهای خاص، آنها را حذف می ‌کند. این ابزارها معمولاً شامل اسکالپل یا میکروپنس‌هایی هستند که وریدهای را بیرون کشیده یا قطع می کنند.
  6. پایان عمل جراحی و پوشاندن برش ‌ها: پس از حذف وریدهای واریس، برش‌های ایجاد شده در پوست بسته می ‌شوند و با ابزوربانت و چسب های مخصوص پوشانده می ‌شوند.
  7. مراقبت و دوره نقاهت بعد از فلبکتومی: بیمار باید به دستورات پزشک پس از عمل جراحی عمل کرده و مراقبت ‌های لازم برای بهبودی و پیشگیری از عوارض را انجام دهد. قرار دادن پاها در حالت بالا و استفاده از داروهای ضد التهاب و ضد درد از جمله این مراقبت ها هستند.

باید توجه داشت که مراحل دقیق و فنی درمان واریس فلبکتومی ممکن است بسته به نیازهای خاص هر بیمار و تصمیم پزشک معالج تغییر کند.

مراقبت های بعد از فلبکتومی

دوره نقاهت بعد از فلبکتومی

دوره نقاهت بعد از فلبکتومی برای واریس پا می‌تواند متفاوت باشد و بستگی به وضعیت فرد دارد. اما در کل، این روش یک روش سرپایی و سریع است که معمولا بعد از آن بیمار به راحتی به وضعیت عادی خود برمی گردد. در این دوره، توصیه می شود بیماران به موارد زیر توجه ویژه داشته باشند:

  • استفاده از داروها: بیماران ممکن است به داروهای ضد التهاب و ضد درد نیاز داشته باشند تا علائم پس از عمل را کاهش دهند.
  • پایش علائم: بیماران باید به علائمی نظیر خونریزی غیرطبیعی، تورم شدید، درد شدید یا تغییرات ناگهانی در وضعیت پوستی توجه ویژه داشته باشند و در صورت لزوم به پزشک مراجعه کنند.
  • محدود کردن فعالیت ها: در دوره نقاهت، باید فعالیت‌های جسمانی سنگین و همچنین طولانی‌مدت را از جمله حمام‌ گرم و ورزش‌های سنگین، محدود کرد.
  • پیگیری پزشکی: بعد از عمل جراحی، بیمار باید در موعد تعیین شده از سوی پزشک برای چک آپ و بررسی روند بهبودی مراجعه کند.

با رعایت این نکات و پیروی از دستورات پزشک، بیماران معمولاً موفق به بهبودی سریعتر و بدون عوارض ناخواسته از روش فلبکتومی می‌شوند.

اکنون به صورت رایگان درخواست دهید

روش های جایگزین فلبکتومی برای درمان واریس

اگرچه امروزه درمان واریس با فلبکتومی در ایران برای بیمارانی که از این مشکل رنج می برند بسیار موفق، بدون عارضه و پرطرفدار است، اما روش های جایگزین دیگری نیز برای درمان واریس ممکن است از سوی پزشک پیشنهاد شوند و مورد استقبال بیماران قرار بگیرند.

روش‌های جایگزین فلبکتومی برای درمان واریس شامل موارد زیر می‌شوند:

  • جوراب واریس: استفاده از کمپرسیون ساپورت ‌ها یا جورابی های واریس می ‌تواند به تسکین علائم و کاهش تورم پای واریسی کمک کند. این روش به طور معمول به عنوان گزینه ‌ای غیرجراحی برای کنترل علائم و حفظ کیفیت زندگی بیماران مورد استفاده قرار می‌گیرد که البته در موارد شدید تاثیر چشمگیر و دائمی ندارد.
  • اسکلروتراپی: در این روش، یک ماده شیمیایی به وریدهای واریسی تزریق می ‌شود که باعث ایجاد التهاب و تصحیح اندازه و شکل وریدها می ‌شود. این روش معمولاً برای رگ های کوچک‌تر و با درجه آسیب دیدگی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • لیزر یا رادیوفرکانسی: در این روش ‌ها، از انرژی لیزر یا رادیوفرکانس برای بستن وریدهای واریسی استفاده می ‌شود. این روش ‌ها به طور معمول برای وریدهای کوچک و متوسط استفاده می ‌شوند و ممکن است نسبت به فلبکتومی درد کمتری داشته باشند.
  • روش لیزری درون وریدی: در این روش، از یک لیزر درون وریدی برای حذف وریدهای واریسی استفاده می‌ شود. در این روش لیزر از طریق یک سوزن نازک به داخل ورید واریسی هدایت می ‌شود، سپس لیزر نور خود را منتشر می‌کند که باعث گرم شدن و پوسیدگی دیواره ورید می‌شود. این فرآیند باعث می‌شود که ورید واریسی بسته شده، به طور طبیعی توسط بدن جذب شده و به سلامتی عروق دیگر بدن کمک کند.

هر یک از این روش‌ها دارای مزایا و معایب خود هستند و انتخاب بهترین روش درمانی باید با مشورت و توصیه پزشک معالج و بر اساس وضعیت خاص و شدت بیماری بیمار تعیین شود.

عوارض احتمالی فلبکتومی

درمان واریس فلبکتومی یک روش کم تهاجمی کم خطر است که معمولا بدون هیچ عارضه ای منجر به بهبودی می شود. اما عوارض احتمالی فلبکتومی شامل خونریزی، لخته شدن خون، عفونت، درد و تورم و اختلالات پوستی هستند که اگر مشاهده شدند، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

در بیشتر مواقع با رعایت دستورالعمل های پزشک و مصرف داروها و مدیریت فعالیت بدنی، تجربه مثبتی از فلبکتومی برای بیماران رقم می خورد.

واریس علاوه بر ایجاد ظاهر ناخوشایند در پاها، می تواند عوارض جدی برای سلامتی شما داشته باشد. از جمله این عوارض می‌توان به خطر ایجاد لخته خون، زخم‌های پوستی و درد و تورم رگ ها اشاره کرد. درمان واریس اگر در زمان مناسب و با استفاده از روش‌های موثر صورت گیرد، باعث بهبود کیفیت زندگی و ایجاد احساس بهتر در افراد می‌شود. برای پیدا کردن راهی سریع و موثر برای درمان واریس ها، با کلینیک واریس در شیراز دکتر جمالی بگیرید و بعد از مشاوره با تیم مجرب این کلینیک، از بهترین روش درمان این بیماری بهره مند شوید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *